SEO voor beginners: een stappenplan voor kleine en startende bedrijven om beter gevonden te worden op Google
SEO voor beginners: een stappenplan voor kleine en startende bedrijven om beter gevonden te worden op Google
Online zichtbaarheid voor bedrijven is van onschatbare waarde. Het vergroot niet alleen jouw online bereik, maar leidt ook tot meer klanten en dus tot groei. Eén van de krachtigste hulpmiddelen om die online zichtbaarheid te vergroten, is zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization of SEO). In deze post bieden we een eenvoudig stappenplan voor beginners, waarin we uitleggen hoe je relevante zoekwoorden vindt, on-page optimalisatie uitvoert en waardevolle content creëert om hoger in de Google zoekresultaten te komen. Geen zorgen, deze tips gelden ook voor andere browsers.
Stap 1: Basisbegrippen van SEO
Voor we dieper ingaan op de te zetten stappen om zichtbaarder te zijn op Google, is het handig dat je de basisprincipes van SEO kent:
Zoekwoorden
Zoekwoorden zijn de woorden en woordgroepen die mensen in zoekmachines invoeren om hun zoekopdracht uit te voeren. Het vinden van relevante zoekwoorden is cruciaal voor SEO.
On-page optimalisatie
On-page optimalisatie omvat het optimaliseren van jouw website op vlak van meta-data, inhoud, titels, alt-beschrijvingen,... In principe geven we meer informatie mee achter de schermen zodat Google beter weet waar jouw website precies over gaat.
Off-page optimalisatie
Activiteiten buiten je website, zoals kwalitatieve backlinks van andere websites.
Content
Het creëren van waardevolle, relevante en boeiende content is een hoeksteen van SEO. Goede content trekt niet alleen meer bezoekers aan, maar houdt ze ook betrokken bij jouw activiteiten.
Stap 2: Zoekwoorden onderzoek
Eén van de eerste stappen in het optimaliseren van je SEO is het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek.
- Brainstormen! Begin met het opschrijven van woorden en zinnen die relevant zijn voor je bedrijf en branche. Wees niet bang om terug te keren naar de kern van je bedrijfsactiviteiten. Hoe beter de zoekwoorden, hoe kwalitatiever het eindresultaat zal zijn.
- Gebruik gratis tools om zoekwoorden te bepalen! Maak gebruik van gratis en betaalde tools zoals Google Keyword Planner, SEMrush of Ahrefs om het zoekvolume per zoekwoord te analyseren. Je kan deze tools ook gebruiken om te kijken op welke zoekwoorden jouw concurrenten focussen.
- Long-tail zoekwoorden: overweeg om jouw pijlen te richten op long-tail zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden zijn specifieker en hebben vaak minder concurrentie.
Stap 3: Optimaliseer je website
Nu je relevante zoekwoorden hebt gevonden, is het tijd om je website te optimaliseren:
On-page optimalisatie
Zorg ervoor dat je zoekwoorden strategisch zijn opgenomen in de copy van jouw website. Onder copy verstaan we de titels, headers, meta-beschrijvingen en de tekstuele inhoud van je pagina's.
Snelle laadtijd
Verbeter de laadsnelheid van je website door onder andere gebruik te maken van moderne afbeeldingsformaten zoals WebP. WebP bestanden zijn veel kleiner dan jpeg bestanden, waardoor je site veel sneller zal laden. Een snellere laadtijd heeft niet alleen een positieve invloed op je SEO-rankings, maar hier verbeter je de gebruikerservaring van je site ook een heel stuk.
Stap 4: Content creatie
Content is koning in SEO. Content creëeren vraagt echter ook veel tijd of kost veel geld, wat het voor kleinere bedrijven een stuk moeilijker maakt om kwalitatieve content de wereld in te sturen. Hieronder enkele tips voor om toch efficiënte content te creëren:
- Kwaliteit boven kwantiteit! Liever een paar goed geschreven artikelen dan veel nietszeggende artikelen waar niemand iets aan heeft. Dit frustreert niet enkel de bezoekers van je site, waardoor de conversion rates van je site negatief beïnvloed worden, maar je scoort er ook nog eens slechter door bij zoekmachines.
- Bied een duidelijke meerwaarde en stuur content die gerelateerd is aan je bedrijfsactiviteiten de wereld in. Zorg ervoor dat je content antwoorden biedt op de vragen van je doelgroep en hun problemen oplost.
- Gebruik de zoekwoorden uit jouw zoekwoordenonderzoek op een natuurlijke manier. Ga zoekwoorden niet forceren in een tekst. Vaak is het beter volledige teksten te herschrijven zodat je zoekwoorden natuurlijk overkomen.
- Optimaliseer afbeeldingen: gebruik beschrijvende bestandsnamen en alt-teksten voor afbeeldingen.
Stap 5: Zorg voor kwalitatieve backlinks
Backlinks zijn links van andere websites naar de jouwe en dragen bij aan je autoriteit en rankings. Hier zijn enkele manieren om voor kwalitatieve backlinks te zorgen.
- Deel je content! Promoot je content actief op sociale media en vraag anderen om het te delen
- Netwerken. Bouw relaties op met anderen in je branche en vraag om samenwerkingen of vermeldingen.
- Quotes. Voorzie enkele quotes op jouw website van klanten en vraag of ze jou ook kunnen vermelden op hun site.
Stap 6: Monitor en blijf leren
SEO is een voortdurend evoluerend vakgebied. Het is belangrijk om je voortgang te monitoren, analyses te maken en te blijven leren over nieuwe SEO-ontwikkelingen.
- Gebruik Google Analytics en Search Console. Volg je websiteverkeer en zoekwoordprestaties.
- Leer van Experts: Volg SEO-blogs, webinars en volg experts op social media.
- Pas je SEO-strategie aan op basis van de verkregen inzichten en veranderende algoritmes.
SEO kan een krachtig hulpmiddel zijn om de online zichtbaarheid van je kleine bedrijf te vergroten. Met geduld, consistentie en de juiste aanpak kun je stijgen in de zoekmachine rankings en meer potentiële klanten aantrekken. Volg dit stappenplan, blijf gefocust en blijf leren, en je zult de vruchten van je inspanningen plukken.